HTML

utó

Friss topikok

  • gond/ol/a: na végre, újra sikerül belépni (2021.07.24. 09:20) por és lomb
  • gond/ol/a: @Rozsa T.: lányom legújabb verskötetének a cime éppen: Anna visszafordu;)(Karenia ANna természetes... (2017.12.17. 01:20) gyönyörű szerelmeim
  • gond/ol/a: hova tűntek az avatarok amúgy idén is voltam a koncertjén, a napokban...egyre jobb és szebb a hege... (2017.07.29. 01:08) hegedűkoncert a zenepavilonban
  • gond/ol/a: milyen érdekes, épp most került elő nagymamám egy 1952-ben irt levele, amiben a zenéről irja , s a... (2017.07.15. 20:28) sorszerűségek Csajkovszkij koncert körül
  • gond/ol/a: már csak online :( (2016.08.17. 00:41) a ligetben

Címkék

. (1) álom (1) betegség (1) Budapest (2) Címkék (5) élet (1) elmélkedés (26) épitészet (1) epizód (6) eset (3) festők (1) fi (1) film (6) fotó (6) halál (1) irás (1) irodalom (9) Isten (1) József (2) kapcsolatok (15) képzőművészet (5) kiállitás (2) kiállítás (4) könyv (6) könyvtár (2) lányom (8) Makó (21) Makovecz (2) Maros (3) múlt (11) múzeum (3) rádió (1) Radnóti (1) számitógép (1) Szeged (5) szinház (1) tánc (2) természet (7) történelem (4) vers (20) zene (6) zsidóság (6) zsinagóga (4) Címkefelhő

kötés és kötés

2013.07.30. 23:13 gond/ol/a

betervezett hajmosásom közben adták le este a filmet, az Oldás és kötést - Domján Edit, Latinovits, ez a két tiszta arc nézett egyszer csak rám, azaz inkább egymásra a 21. századi képernyőmről... a 60-as évek elejéből... nem tudtam a filmet úgy végignézni, ahogy illett volna, (igaz, sokadszor) elejétől végéig, csak lefotóztam őket a képernyőről, ezt a két szép, szomorú arcot. Aztán jött volna az a nevezetes film a filmben rész...a Kol Nidre dallamára, az imasáll

al, amit nem tud a szerepe szerint végigcsinálni Domján Edit - Márta (nem csoda, emlékezni nehéz - vagy lehetetlen)

--- amit nagyon szerettem volna megnézni, de mégsem..

mig aztán másnap elejétől sikerült... majdnem végig nézni, csak közben hivott lányom telefonon...

- Láttad az Oldás és kötést...? - kérdeztem tőle, mig pergett a film előttem.

- Persze.- mondta. Ami számomra nem volt nyilvánvaló, hiszen több mint 20 évre a film keletkezés után született... (nem is volt különösebb, megnyilatkozásra késztető mondanivalója róla)

Most megnéztem a filmbetétet is. És ott kapott értelmet az a mondat, amit Latinovits-Ambrus mondott neki: hogy "folyton félsz"... a Márták mindig félnek. Talán ma is...

Én ezekben a filmekben teljesen otthon érzem magam. Akárhányszor meg tudnám nézni. Igen, otthon vagyok bennük. Az otthontalanságukban. És egyre jobban, magam se tudom, miért. És egyszeriben annyira nyilvánvalónak tűnik, hogy miért is voltam én olyan (látszólag indokolatlanul búvalbélelt? keresű? világfájdalmas? ) amilyen. Ha nézem ezeket az arcokat... még a saját korabeli, egyetemi éveimben készült fotóm is mintha odaillene közéjük. A kor közegébe.

Ez A kor hatalma, a körülmények hatalma. (amiről Simon de de Beauvoire irt, és Antonioni forgatta - egyébéént a korai Jancsóval rokon filmjeit. A vörös sivatagja, vagy az itteni tanyai térség , vagy a kórházi folyosó, vagy akár a bohémtanya- sivársága - egyre megy . Mert a vergődő lélek tere...

Nincs itt oldás és kötés.

Csak kötés és kötés.

Oldás nincs.

Rabjai maradtunk elmúlt tereinknek, korainknak.

Bár vannak (voltak) (épp ők is: e két remek szinész), akik kiszöktek (ki"oldták" magukat) belőle.

Az én egyetemi társaim(Belédi Ica, Kalmár Zsuzsa,,,) (tanáraim: Horváth Pista Karcsi, Pósa Péter..) is, hányan! Szomorú.

Én túléltem ezt is. Nem csak azt, amire Márta nem tud (vagy mer) végigemlékezni.

De senki se csodálkozzon, ha nem vigyorgok örökké...

s ha én is "folyton félek"... de legalább is többet a kelleténél.

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lineas4.blog.hu/api/trackback/id/tr45434956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Evaedit 2013.07.31. 10:52:16

Mintha a film része lenne a képed!

Íme a teljes film:

www.youtube.com/watch?v=DT41Nw0E1Lg

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2013.07.31. 14:34:39

@Evaedit: mondták mások is, kortárs is. Hiába, az emberen rajta van a kor bélyege. Legalább is rajtam ott volt ... de ez csak utólag szembetűnő, messziről...
kösz a film linkjét, később én is rátaláltam, majd még egyszer megnézem...

akimoto 2013.08.01. 08:51:21

Köszönöm én is. :) Megnézem, tapasztaltabb elmének többet mond.

akimoto 2013.08.01. 17:25:19

Összetett problémák ezek.
retronom.hu/node/13495
Lehet válogatni, melyiket nézzük meg újra.
süti beállítások módosítása