HTML

utó

Friss topikok

  • gond/ol/a: na végre, újra sikerül belépni (2021.07.24. 09:20) por és lomb
  • gond/ol/a: @Rozsa T.: lányom legújabb verskötetének a cime éppen: Anna visszafordu;)(Karenia ANna természetes... (2017.12.17. 01:20) gyönyörű szerelmeim
  • gond/ol/a: hova tűntek az avatarok amúgy idén is voltam a koncertjén, a napokban...egyre jobb és szebb a hege... (2017.07.29. 01:08) hegedűkoncert a zenepavilonban
  • gond/ol/a: milyen érdekes, épp most került elő nagymamám egy 1952-ben irt levele, amiben a zenéről irja , s a... (2017.07.15. 20:28) sorszerűségek Csajkovszkij koncert körül
  • gond/ol/a: már csak online :( (2016.08.17. 00:41) a ligetben

Címkék

. (1) álom (1) betegség (1) Budapest (2) Címkék (5) élet (1) elmélkedés (26) épitészet (1) epizód (6) eset (3) festők (1) fi (1) film (6) fotó (6) halál (1) irás (1) irodalom (9) Isten (1) József (2) kapcsolatok (15) képzőművészet (5) kiállitás (2) kiállítás (4) könyv (6) könyvtár (2) lányom (8) Makó (21) Makovecz (2) Maros (3) múlt (11) múzeum (3) rádió (1) Radnóti (1) számitógép (1) Szeged (5) szinház (1) tánc (2) természet (7) történelem (4) vers (20) zene (6) zsidóság (6) zsinagóga (4) Címkefelhő

kettős képek

2013.08.13. 06:27 gond/ol/a

a Mai Manó házban érdekes kiállitás... Budapestről...akkor és most...

BOCS, ez még csak piszkozat!

Klösz György 1900 – Lugosi Lugo László 2000
BUDAPEST REMAKE

régi fotók és újak, ugyanarról a városrészletről, ugyanabból a beállitásból - röpke 100 év különbséggel

és döbbenet, hogy szinte 100 éve, az én apukám is, akkori kisfiú, itt mehetett felfele...

és döbbenet, hogy szinte csak az a különbség a képek közt, hogy a régi fekete-fehér, a mostani szines

A Mai Manó szecessziós épületében , a csigalépcsőkön felfelé menve, a diszes ablakokat, falakat nézve, nem tudtam nem gondolni arra, hogy szinte 100 éve az én apukám is itt mehetett fel, az anyukájával (az én nagymamámmal) - láthatta ezt a szép szines ablaksort(?):

hiszen itt készült az a karikás fotója, amit olyan nagy becsben is tartok (bár nem is olyan rég fedeztem fel (újra) a Mai Manó műterem emblémáját rajta)

vajon ez az angyalka a falon ott volt-e akkor is?

tudtam, hogy egy angyal kisér, kezében kard van,
mögöttem jár, vigyáz rám s megvéd, ha kell, a bajban
.
...

Hol azelőtt az angyal állt a karddal, -talán most senki sincs.

nem védhette meg őt se ...jutnak eszembe a tragédiájukban sorstárs Radnóti sorai:

 

a falakon az Opera...igy nézhetett ki amikor egyetemistaként a kórusában énekelt...

meg az Andrássy út maga, ahol szerettek sétálni az öccsével, a nagybátyámmal...az Andrássy úton, amiről szóló könyvet épp az előbb vettem meg az Irók boltjában, ami egykor a Japán cukrászda volt, és épp erről is szó van benne, arra a Rónai Mihály András irásra utalással, ami Nyári emlék cimmel jelent meg a Szerelmem Budapest c. kötetben, (2007-ben, Fekete Sas Kiadó - nem tudtam megtalálni a könyvet már, keresem!) de eredetileg 1969-ben az Új Tükörben- karácsonyi számában, "Nyári emlékként" igen, arról a nyárról amit Portorozsban, a tengerparton  töltöttünk   -én nagybátyámék meghivására -, akiről szól a cikk, a fotója is ott van, a Japán kávéházból ismerte (fel) Rónai Mihály András....és ennek kapcsán rajzolta le közös emlékidézésből  a Japán kávéház törzsvendégeinek helyét, ami az Andrássy útról szóló könyvben is szerepel...

és itt a falon Zserbo is, ahol voltunk egy délután..., mikor Bécsből idelátogattak nagybátyámék, pár napra, és ahonnan küldetett már Ausztráliából, évek múlva, a kislányomnak (meg nekem) két fadoboz csokoládét...(rajta a Zserbo szóval)

Pedig már a 60-as évek végén is mondta, ez már nem az ő Budapestje... mikor még csak Bécsből hazalátogatott...  beutazva a világot, életében visszavágyott az ő Budapestjére (ha magának se mindig vallotta be...)... Most mit szólna?...

Már semmit, ő se... az épületek túlélnek bennünket... (nem csak Örkény pöcke), bár emlékük itt marad.. belengi a helye(i)ket..., még a fotók lenyomatán is...

és a másik kiállitás a jelen (folyamatos) ííí8fiaatal alkotók fotói a közelmúltból)......de itt is azért leginkább az az anyag köt le, ami egy talált fotóalbumból lett összeállitva, utólag felfedezett szinkronitásokkal, és találok én is egy ilyest: valaki egy fa tetején ül és jut eszembe az én kedvenc diófámra mászó képem, diákkoromból... a régi-régi udvaron...

és annak a kertnek a zöldje, ahova menekültek  a fotós és családja, a meztelen kisgyerek, a locsolóval...Picit felüdit , ebben a csúcshőségben...

ahova - tanácsoltam is,  már ne jöjjenek ki lányomék, a kisbabával, (kiskorában a régi ház zöld udvarában még ő is igy tudhatott felüdülni:

inkább én vettem meg az Irók Boltjában lányomnak azt a folyóiratot, ő is akart. Benne vagy? kérdeztem- hát igen, de most, ebben nem úgy mint szokott - saját szöveggel, hanem róla irtak egy novellában... (egyszer nekem is megigérték...valakire  -mint mondta- nagy hatással voltam...de nem fogok magamra ismerni - tette hozzá. Hát nem. Már magam se. Még jó, hogy vannak fotók. Kedvenc műfajom. Sose hazudik. (ami az irodalmi fikciókról már nem mondható el. Talán ezért se le(he)ttem igazi iró (legfeljebb tudósitó krónikás)... mert ettől nem tudtam elvonatkoztatni...a szolgai valósághűség és a kikerülhetetlen fikció anomáliájától)

de miért is olyan fontos saját nyomokat is hagyni...? miért csak az tesz fontossá valamit, amiben valamiképp mi is benne vagyunk... s bennünket is?!

(és miért is volt olyan fontos megirni végre ezt a bejegyzést is... hogy ne múljon e teljesen nyomtalanul az a forró délután, amikor először mértek sose tapasztalt hőséget Budapesten... s amikor azon a régi Budapesten is jártam, s nem csak egyedül... az emlékekkel.)

de hát mi lenne az értelme ennek az egésznek ha nem hagyunk valami nyomot a világban..

 

 

a Mai Manó házban érdekes kiállitás... Budapestről...akkor és most...

BOCS, ez még csak piszkozat!

Klösz György 1900 – Lugosi Lugo László 2000
BUDAPEST REMAKE

régi fotók és újak, ugyanarról a városrészletről, ugyanabból a beállitásból - röpke 100 év különbséggel

és döbbenet, hogy szinte 100 éve, az én apukám is, akkori kisfiú, itt mehetett felfele...

és döbbenet, hogy szinte csak az a különbség a képek közt, hogy a régi fekete-fehér, a mostani szines

A Mai Manó szecessziós épületében , a csigalépcsőkön felfelé menve, a diszes ablakokat, falakat nézve, nem tudtam nem gondolni arra, hogy szinte 100 éve az én apukám is itt mehetett fel, az anyukájával (az én nagymamámmal) - láthatta ezt a szép szines ablaksort(?):

hiszen itt készült

az a karikás fotója, amit olyan nagy becsben is tartok (bár nem is olyan rég fe

deztem fel (újra) a Mai Manó műterem emblémáját rajta)

s vajon ez az angyalka a falon ott volt-e akkor is?

tudtam, hogy egy angyal kisér, kezében kard van,
mögöttem jár, vigyáz rám s megvéd, ha kell, a bajban
.
...

Hol azelőtt az angyal állt a karddal, -talán most senki sincs.

nem védhette meg őt se ...jutnak eszembe a tragédiájukban sorstárs Radnóti sorai:

 

a falakon az Opera...igy nézhetett ki amikor egyetemistaként a kórusában énekelt...

meg az Andrássy út maga, ahol szerettek sétálni az öccsével, a nagybátyámmal...az Andrássy úton, amiről szóló könyvet épp az előbb vettem meg az Irók boltjában, ami egykor a Japán cukrászda volt, és épp erről is szó van benne, arra aRónai Mihály András irásra utalással, ami Nyári emlék cimmel jelent meg a Szerelmem Budapest c. kötetben, (2007-ben,Fekete Sas Kiadó - nem tudtam megtalálni a könyvet már, keresem!) de eredetileg 1969-ben az Új Tükörben- karácsonyi számában, "Nyári emlékként" igen, arról a nyárról amit Portorozsban, a tengerparton  töltöttünk   -én nagybátyámék meghivására -, akiről szól a cikk, a fotója is ott van, a Japán kávéházból ismerte (fel) Rónai Mihály András....és ennek kapcsán rajzolta le közös emlékidézésből  a Japán kávéház törzsvendégeinek helyét, ami az Andrássy útról szóló könyvben is szerepel...

és itt a falon Zserbo is, ahol voltunk egy délután..., mikor Bécsből idelátogattak nagybátyámék, pár napra, és ahonnan küldetett már Ausztráliából, évek múlva, a kislányomnak (meg nekem) két fadoboz csokoládét...(rajta a Zserbo szóval)

Pedig már a 60-as évek végén is mondta, ez már nem az ő Budapestje... mikor még csak Bécsből hazalátogatott...  beutazva a világot, életében visszavágyott az ő Budapestjére (ha magának se mindig vallotta be...)... Most mit szólna?...

Már semmit, ő se... az épületek túlélnek bennünket... (nem csak Örkény pöcke), bár emlékük itt marad.. belengi a helye(i)ket..., még a fotók lenyomatán is...

és a másik kiállitás a jelen (folyamatos) (fiatal alkotók fotói a közelmúltból)......de itt is azért leginkább az az anyag köt le, ami egy talált fotóalbumból lett összeállitva, utólag felfedezett szinkronitásokkal, és találok én is egy ilyest: valaki egy fa tetején ül

és jut eszembe az én kedvenc diófámra mászó képem, diákkoromból... a régi-régi udvaron...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

és annak a kertnek a zöldje, ahova menekültek  a fotós és családja, a meztelen kisgyerek, a locsolóval...Picit felüdit , ebben a csúcshőségben...

ahova - tanácsoltam is,  már ne jöjjenek ki lányomék, a kisbabával, (kiskorában (vagy negyedszázada már:)a régi ház zöld udvarában még ő is igy tudhatott felüdülni:

inkább én vettem meg az Irók Boltjában lányomnak azt a folyóiratot, ő is akart. Benne vagy? kérdeztem- hát igen, de most, ebben nem úgy mint szokott - saját szöveggel, hanem róla irtak egy novellában... (egyszer nekem is megigérték...valakire  -mint mondta- nagy hatással voltam...de nem fogok magamra ismerni - tette hozzá. Hát nem. Már magam se. Még jó, hogy vannak fotók. Kedvenc műfajom. Sose hazudik. (ami az irodalmi fikciókról már nem mondható el. Talán ezért se le(he)ttem igazi iró (legfeljebb tudósitó krónikás)... mert ettől nem tudtam elvonatkoztatni...a szolgai valósághűség és a kikerülhetetlen fikció anomáliájától)

de miért is olyan fontos saját nyomokat is hagyni...? miért csak az tesz fontossá valamit, amiben valamiképp mi is benne vagyunk... s bennünket is?!

(és miért is volt olyan fontos megirni végre ezt a bejegyzést is... hogy ne múljon e teljesen nyomtalanul az a forró délután, amikor először mértek sose tapasztalt hőséget Budapesten... s amikor azon a régi Budapesten is jártam, s nem csak egyedül... az emlékekkel.)

de hát mi is lenne az értelme ennek az egésznek, ha nem hagyunk valami nyomot a világban..

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lineas4.blog.hu/api/trackback/id/tr115451038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rozsa T. 2013.08.15. 09:27:11

Sok érdekes gondolatot felvetsz, melyek magamat is sokszor megérintenek (valósághűség és fikció, miért is az "íráskényszer", elenyésző "nyomaink" a világ folyásában stb.) S milyen mohón keressük mások nyomait!... Talán egyszer a mieinket is így szemléli majd valaki...
süti beállítások módosítása