HTML

utó

Friss topikok

  • gond/ol/a: na végre, újra sikerül belépni (2021.07.24. 09:20) por és lomb
  • gond/ol/a: @Rozsa T.: lányom legújabb verskötetének a cime éppen: Anna visszafordu;)(Karenia ANna természetes... (2017.12.17. 01:20) gyönyörű szerelmeim
  • gond/ol/a: hova tűntek az avatarok amúgy idén is voltam a koncertjén, a napokban...egyre jobb és szebb a hege... (2017.07.29. 01:08) hegedűkoncert a zenepavilonban
  • gond/ol/a: milyen érdekes, épp most került elő nagymamám egy 1952-ben irt levele, amiben a zenéről irja , s a... (2017.07.15. 20:28) sorszerűségek Csajkovszkij koncert körül
  • gond/ol/a: már csak online :( (2016.08.17. 00:41) a ligetben

Címkék

. (1) álom (1) betegség (1) Budapest (2) Címkék (5) élet (1) elmélkedés (26) épitészet (1) epizód (6) eset (3) festők (1) fi (1) film (6) fotó (6) halál (1) irás (1) irodalom (9) Isten (1) József (2) kapcsolatok (15) képzőművészet (5) kiállitás (2) kiállítás (4) könyv (6) könyvtár (2) lányom (8) Makó (21) Makovecz (2) Maros (3) múlt (11) múzeum (3) rádió (1) Radnóti (1) számitógép (1) Szeged (5) szinház (1) tánc (2) természet (7) történelem (4) vers (20) zene (6) zsidóság (6) zsinagóga (4) Címkefelhő

sorszerűségek Csajkovszkij koncert körül

2013.07.15. 23:11 gond/ol/a

már az is "sorszerűnek" tűnik, hogy egyáltalán elmentem erre a koncertre. Ui épp haza akartam utazni (másnapi fontos megbeszélés miatt, amire biztonság kedvéért jobb előző nap útra kelni az én lassuló mozgású esetemben, de ha már a "sors" úgy hozta, hogy egy technikai malőr miatt legfeljebb a legutolsó vonattal tudtam volna hazautazni, és étlen-szomjan, ripszropsz, úgy döntöttem, inkább megvacsorázom, és utána valami programmal teszem értelmessé az ittmaradásom. (Esélyes lett volna még Krudy éjszakái -felolvasó szinházban, Óbudáján, vagy egy jazz hangveseny, netán egy vigjáték (nagyon zárójelben), de magasan kiugróan a nyertes: Csajkovszkij koncert Vajdahunyad várában. A kései , fél 9-es kezdés időt a dott, Csajkovszkij nagy kedvencem volt és maradt, s emlékszem vagy 2 éve milyen kellemes zenés estet  töltöttünk ezen a varázslatos helyszinen (akkor klezmerrel.) Nem voltam benne biztos , hogy jegyhez jutok, de gondoltam az a szép városligeti környezet, esetleg kiszűrődő zenefoszlp1120714b_1373921349.jpg_360x480ányokkal is - kárpótolna.

Igen, élveztem már az odautat is. Az alkonyi megvilágitás különös jelentéssel (óvó-védővel) telitette a milleneumi szobrokat, (éreztem, jó kezekben vagyok ) -a tó, és mögötte Vajdahunyad vára is festői szépséggel biztatgatott. És persze, hogy lett jegyem, sőt, helyet is választhattam, kedvemre... a még üres széksorok közt.

A Virágkeringő a Szent István Zenekarral, kellemesen beleringat a zenés estbe, aztán jön a hegedűszólista:Szabadi Vilmos, elébük áll, 2 reflektor közé, úgy, hogy csak két kezemmel eltakarva a szemem , és csak egy kis rést hagyva láthatom, de hallani hallom... sajnos nem mindig játszik tökéletesen, (nem egy könnyen játszható mű ez), de igy azt épp hogy eszembe tudja juttatni, hogy milyen kár, hogy abbahagytam a hegedűtanulmányaimat a konziban , hogy (zongoraművész) nagyanyám kivánsága-vágya, hogy majd egyszer eljátszhatom a Mendelsohn (vagy akár a Csajkovszkij hegedűversenyt) beteljesületlen maradt. És mire e  gondolatmenet végére érek... egy varjúcsapat károgni kezd fölöttünk, rikácsolva, érthetően, hangosan, beledisszonálva a zenébe...Szabadi pedig csak néha játszik hamis hangokat és egyszer csúszik szét a zenekartól. (hiába, nem könnyű mű ez!) de az a károgás sokmindent jelenthet(ett)...

az 5. szimfonia a szünet után viszont, kinyiló, felemelő, igazi zenei és lelki élmény. Megint lélekfeltáró. Ez a Csajkovszkij  zene túl  van telitve, csordulva érzelmekkel... és tragikummal, Igen, mintha valami akadályozná az érzelmek teljes kibontását...20 évesen irtam egy verset Csajkovszkij b moll zongoraversenyének hallgatása közben.... (akkoriban zeneirodalmi anyag is volt ez)... s abban is a sorssal való küzdést végül a megnyugvást hallottam ki....(s megnyugszol,mert ez a sors)

Itt is. "Teljes beletörődés a Végzetbe" olvasom később...róla, a mű (és élete?) mondandójáról -"vagy ami ugyanaz: a gondviselés kifürkészhetetlen eleve elrendelése."

Helyben vagyunk, minden egybeesik...

jól van igy. a zenét élvezni is nagy kincs.

(és hálásak lehetünk, mert a szenvedés ki is marad belőle, vagy legalább is kevesebb... az elénk nyújtott  végeredményben.)

De azt a károgást nem képzelődtem,elmenőben az uton hallom mögöttem, hogy : hiába a szabadtéri előadások ilyesmivel is járhatnak . el kell viselni a varjúkárogást is...

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lineas4.blog.hu/api/trackback/id/tr905406453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gond/ol/a · http://lineas.freeblog.hu 2017.07.15. 20:28:06

milyen érdekes, épp most került elő nagymamám egy 1952-ben irt levele, amiben a zenéről irja , s az én hegedütanulásommal kapcsolatban: "javult már a hegedűnél a kéztartásod?minden fáradságot megér a zenei tanulmány, mert a zene egész életünkön hű barátunk marad, persze ha mi is hűek maradunk hozzá!..." (ez döbbenetesen ideklappol most... (a várjúkárogással megspékelve)
süti beállítások módosítása